diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...



ok, tadi terpandang bulan. tak sangka pula malam ini bulan penuh. cantik! itu pada pandangan pertama. pada pandangan kedua, ketiga, dan seterusnya ia tetap cantik. tapi itu pada pandangan. apa pula pada hakikinya?

menurut bukti ilmu alam atau sains, bulan itu taklah secantik mana. berlubang-lubang, penuh dengan kawah, dan tanpa sebarang habitat hidupan. tapi dari sudut pandangan di atas bumi, keburukan dan kejelikan bulan itu ditutup dengan sinar keindahannya. kuning keemasan, bersinar, dan menerangi dalam kegelapan malam. nyata, yang menampakkan bulan itu indah tetap adalah kepekatan malam. bulan itu mesti dipasangkan dengan malam.

tetapi manusia masih mahu mengatakan dan mempercayai bulan itu cantik, walau mereka tahu dan juga percaya bukti saintifik bahawa bulan itu tidak cantik. adakah kerana manusia lebih mempercayai apa yang ada pada pandangan mata? atau manusia lebih memandang kebaikan sesuatu lebih dari keburukannya?

para saintis bersepakat mengatakan tiada sebarang hidupan yang berhabitat asal di bulan. tetapi seketika heboh juga penemuan molekul air (H2O) di bulan. dengan penemuan molekul itu, timbul teori mengatakan terdapat hidupan primitif di bulan. mungkin dalam bentuk sel atau bakteria. kerana saintis berpegang kuat pada kepercayaan "tradisional moden" bahawa asas benda hidup adalah air. ada air, adalah kehidupan. jadi bagaimana kalau wujud hidupan yang tidak memerlukan air untuk hidup? tak layakkah ia digelar hidupan? kes serupa terhadap deklarasi virus sebagai benda hidup. hanya kerana ia tidak mengamalkan sebahagian dari fungsi hidupan, ia masih tidak diiktiraf sebagai benda hidup hingga kini.

jadi jelas bahawa manusia sewenang-wenangnya mengkelaskan sesuatu mengikut hati budi mereka. itu cantik, ini tidak. itu baik, ini buruk. malah manusia juga tak pernah mencapai kesepakatan atas sebahagian perkara. hal ini kerana wujud satu perkara dalam diri setiap manusia yang dipanggil "persepsi" atau kadang-kadang boleh dipanggil "perspektif". bahasa mudahnya mungkin boleh dipanggil "pandangan".

perbezaan atau pertindihan persepsi ini biasanya akan menerbitkan konflik antara pihak terlibat. ambil kes kahwin lari sebagai contoh. ada pendapat mengatakan kahwin lari adalah perbuatan tidak baik kerana tidak mendapat persetujuan keluarga. namun terbit juga pendapat, kahwin lari diharuskan bagi mengelakkan gejala maksiat yang lebih teruk. lebih baik kahwin lari dari berzina. mungkin betul juga. justeru, pendapat mana yang mahu kita pakai?

nah, sebenarnya saya dah merepek jauh! asalnya cerita bulan, kemudian masuk cerita hidupan, kini melalut pula sampai kahwin lari. bila jari menaip lebih laju dari otak berfikir, inilah jadinya (hanya sekadar hiperbola).saya rasa ada eloknya kalau saya beri kesimpulan untuk entri kali ini.

setiap manusia bebas untuk punya pandangan sendiri, asalkan ia tidak bertentangan dengan norma-norma kehidupan serta fitrah yang telah ditetapkan oleh Yang Maha Agung. pertindihan pendapat itu boleh mendatangkan keuntungan sekiranya diadun dengan betul, tetapi boleh juga mendatangkan bencana jika emosi dan amarah dibawa sekali dalam perbincangan. justeru, gunakan akal dengan bijaksana dalam mentafsir segala proses yang berlaku dalam urusan kehidupan. jangan kerana desakan nafsu, fungsi akal yang waras itu dikesampingkan demi memuaskan tuntutan nafsu yang berhaluan kiri. cuma kita perlulah berusaha untuk mencapai keberkesanan akal yang optimum. keberkesanan akal itu terkandung dalam ayat keenam pada yang pertama (tafsiran sendiri).

14 reaksi:

........... said...

nice post, ex-roomie!

eVy-D-YaNa said...

=)

anak melayu said...

mst- tq very much ex-roomie. ko bile blk msia? dh jadi omputih ke?

evy- =) gak..hehe

Unknown said...

Keputusan perlu berpandu pada 3 Hukum;
a.Hukum Akal
b.Hukum Adat
c.Hukum Syara'
*perlu ada ketiga-tiga,agak susah untuk dipraktik tp cuba yg terbaik...

"Ingat BULAN, ingat RASULLULLAH"

Unknown said...

*tertinggal nk tulis

Entri masih tetap TORBAE'EKK...

anak melayu said...

jaws-tq very much 4 ur info... =)

fishies said...

betul-betul jauh larinye itu.
dari cerita bulan, bole masuk cerita kawen..

-__-"

anak melayu said...

fishies- that is what we called diversion art..hehe

Nash said...

pabila tuan kp bermadah, berdesup!

selam :) said...

bulan menerangi kegelapan,seperti semut hitam diatas batu hitam dikala malam. haha saya merepek je. anyway nice entry :)

anak melayu said...

nash- berdesup apenye?haha

selam-trima kasih

selam :) said...

wah byk idea tulis cam ni..pasni wat entri pasal bintang lak ya..hehe

anak melayu said...

selam-kalo ade idea la.hehe

selam :) said...

mesti kau byk idea punye..hehe
nati aku jadi follower oways bc entri ko.haha :D