diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Sep 24, 2010

Kord Yang Pemalas

ya, aku memang pemalas. dah lama aku tak menulis sebab malas. idea nak menulis bukan tak ada. ada, tapi kadang-kadang aku buntu macam mana nak menulis. bukan senang nak fahamkan orang sesuatu yang kita tahu dan faham. maka, dialog berikut sering kita dengar:

"ala, yang macam ni tu"
"ala, yang gitu-gitu la"
"ala, dia macam ni sikit lepas tu macam tu pulak, kau faham tak?"

sebenarnya banyak benda yang aku nak tulis. dari Piala Dunia 2010 kelmarin sehinggalah Aidilfitri yang masih lagi terasa kehangatannya ni. termasuklah kes pembunuhan kejam terhadap jutawan wanita Melayu, Allahyarhamah Sosilawati.

kalau aku tulis pasal Piala Dunia 2010 sekarang, orang akan kata aku ketinggalan zaman dan suka tulis benda basi. tapi kalau aku tulis empat tahun lagi sejurus sebelum Piala Dunia 2014 berlangsung, orang akan kata aku pencinta sejarah. sama juga kalau aku berjalan-jalan dengan beg tangan wanita di khalayak, orang akan kata aku pondan, gila, dan sengal. tapi kalau Dhafi, Syahir, Beckham, ataupun Lee Dong Wook yang buat perkara serupa, orang akan kata, "wah, inilah dia trend semasa lelaki metroseksual!". jadi, empat tahun lagi tolong ingatkan aku untuk tulis entri pasal Piala Dunia 2010.

tentang raya kali ni pun tak banyak yang aku nak cerita. seronok berada bersama keluarga dan berjumpa sanak saudara serta heboh dan hiruk dengan kawan-kawan. gila-gila tetap macam dulu, cuma kali ini dengan versi lebih matang. cuma aku tertanya-tanya, lepas masing-masing membina hidup sendiri nanti akan begini lagikah? besar sungguh hikmah Ramadhan dan Syawal kalau kita mahu membuka minda. oh ya, raya kali ni aku demam. tak ingat raya keberapa, tapi bukanlah teruk sangat. orang lain sibuk makan kuih, aku pulak sibuk makan dadah.

pasal kes pembunuhan tu pulak, aku tak berniat nak komen lebih-lebih. sebab aku tau kalau aku cakap banyak, nanti orang tuduh aku racist. tapi itulah hakikat yang aku rasa. yang paling aku kesal, pembunuhan ni berlaku sewaktu raya. lantas menambahkan tahap ke'racist'an nya. semoga roh arwah ditempatkan di kalangan orang beriman.

sekarang kita masuk kes BENDERA pulak. BENDERA adalah sekumpulan LEMBU. full stop.




p/s: entri kali ni aku gunakan "aku" sebagai kata ganti diri. ia memberi satu rasa berbeza ketika menulis walau dengan hanya mengubah dari "saya" ke "aku". linguistik memang misteri.


4 reaksi:

muhamad said...

jangan malas sgt kord..nanti kena jual

--org sekudai--

Nash said...

kord, ko x malas kord,
ko kurang rajin daripada yang kuat rajin je.
terus2kan menulis dgn lenggok bhasa linguistik dlm blog ni~

:D

anak melayu said...

org sekudai- haha..kalau jual berapa laku?

nash- haha..terima kasih nash.

syue said...

haha.kord,tlg jgn mls2 ek..~