diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

tersebut suatu kisah benar ketika saya dalam perjalanan pulang ke kampung halaman sempena cuti yang tidak berapa panjang, tapi bolehlah juga untuk bersuka-suka sebentar bersama famili. dari tronoh, saya dan beberapa kawan menumpang kereta seorang lagi kawan yang lain sehinggalah ke bukit jalil. dari bukit jalil saya membeli pula tiket bas ekspres menuju terus ke bandaraya johor bahru. tapi bukan itu yang saya nak ceritakan.

untuk dijadikan cerita, saya telah dilamar oleh sebuah syarikat bas ekspres untuk menggunakan perkhidmatan mereka. saya bersetuju tanpa sebarang syarat kerana malas untuk menunggu lama di situ. orang ramai yang berpusu-pusu membuat kepala saya berpusing-pusing ibarat roda impian. maka setelah lamaran mereka itu saya terima, maka naiklah saya ke atas bas mereka. bersih dan selesa. saya tidak menunjukkan sebarang cekadak kerana saya tahu bas itu mampu membuat saya terlena dengan aman dan damai. maka, duduklah saya dengan tenang di atas bas tersebut sementara menunggu ia akan bergerak memulakan perjalanan. sehinggalah seorang penumpang yang saya kira berbangsa pakistan mencemar ketenteraman awam dengan menunjukkan karenah yang bukan-bukan dan menjengkelkan penumpang yang lain. dengan tidak semena-mena, bangun seorang pemuda dari tempat duduk penumpang seraya menyuruh penumpang pakistan itu diam. rupa-rupanya pemuda tersebut merupakan pemandu bas yang kami naiki itu. gaya dan nada suaranya kasar dan bengis memarahi penumpang pakistan itu tadi. situasi itu menambahkan kejengkelan saya. jengkel dengan mat pakistan tadi, juga dengan pemandu bas tersebut. langsung tidak merendahkan suaranya. beberapa ketika, suasana itu reda begitu sahaja dan bas pun bergerak menuju destinasi. dan saya pun tidurlah seperti yang saya hajatkan sejak dari tadi lagi.

kira-kira bas sudah bergerak separuh perjalanan, tiba-tiba saya terjaga dari lena dan tak boleh tidur semula. entah telefon siapa asyik berdering-dering. selaku rakyat yang prihatin, saya toleh kiri dan kanan untuk memastikan dari mana datangnya nada dering yang begitu membingitkan tadi. rupa-rupanya telefon si pemandu bas. wah, hebat gayanya! stereng dipegang dengan siku, telefon pula dipegang dengan pipi, sambil tangannya saya lihat mengurut-ngurut manja dadanya. saya kagum dengan kecekapannya bercakap di telefon sambil memandu. tetapi sebenarnya rasa menyampah lebih menguasai diri pada ketika itu sambil dalam hati berkata, "bahaya la samdol, drive camtu! dah lama hidup ke?!!". tapi belum sempat saya meneruskan makian dalam hati, saya dapati gelagat pemandu itu amat berlainan sekali dengan tadi. kalau tadi dialah samseng malaya, tapi kini saya boleh gelarkan dia "Pemandu Bas Paling Jiwang Tanah Air". mari ikuti sedutan perbualan beliau di telefon:

pemandu: abang tgh bawak bas ni, sayang.on the way nak pi johor.
"sayang": ..........(manalah saya boleh dengar!)
pemandu: yala, nanti abg baliklah ya. esok lusa ka. nanti kita jumpa la.
"sayang": ...................
pemandu: tu la...abg pun rindu kat sayang. dah makan?
"sayang": ....(mungkin jawapan yang diberikan ialah "belum")
pemandu: la,awat tak makan lagi? nanti perut masuk angin. sayang pi la makan ya. top up ada lagi? kalau dah habis bagitahu la ya. nanti abg top up kan.
"sayang": .....................
pemandu: ya, ya, i love you too...muuah muuah!

ok, saya tipu. "muuah muuah" tidak ada dalam dialog mereka. saya hanya menambah perisa. tapi perbualan mereka membuatkan saya tergelak (dalam hati). "muka ganas, hati dalam ada taman tasik titiwangsa!", itu kata hati saya. tadi punyalah garang, sekarang dah jadi jiwang semacam. siap cakap sayang-sayang lagi!

tapi sebenarnya itulah lelaki. walau garang macam mana pun, tetap cair dengan perempuan. seorang pahlawan yang gagah di medan perang membunuh musuh, tetap akan mengalah dengan wanita yang disayanginya. bagaikan ada kuasa mistik, wanita tidak perlu bersusah payah mengangkat senjata untuk menewaskan lelaki. cukuplah kata-kata asmara yang mampu membuat lelaki hilang keegoannya. pepatah juga ada mengatakan, di sebalik kejayaan seorang lelaki, pasti ada seorang wanita di belakangnya.

persahabatan john terry dan wayne bridge terjejas kerana wanita, reputasi bill clinton merudum kerana monica lewinsky, david beckham mengambil kira pandangan victoria sebelum berpindah ke LA Galaxy, anwar ibrahim berjaya menjadi MP juga kerana azizah rela melepaskan kerusinya. begitulah antara beberapa contoh mudah yang boleh kita dapati kesan pengaruh wanita terhadap seseorang lelaki.

justeru, marilah kita menjadi normal. kalau sudah menjadi lelaki, biarlah tetap lelaki sehingga ke akhir hayat. janganlah pula diubahsuai mengikut spesifikasi sendiri. cukuplah apa yang ada. ok, sampai sini sahaja yang saya nak katakan. (apa punya moral of the story ni??)



"love you, jijah" says Anwar

12 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

hehe...so sweet!

azalea said...

ahha..rase cm nk sound je driver cmtu..tp nsb baek die driver bas tue..ahha

anak melayu said...

evy- x sweet pon sbnanye...huhu

azalea- kalo die driver bus tu knape?

Pert Doherty said...

RACUN DUNIA!!.. haha

anak melayu said...

asal lak racun pert?

hellioz said...

gyahahaah~
funneyh~

anak melayu said...

hellioz-funny but annoying...hehe

fishies said...

best!

anak melayu said...

fishies-tq2 :)

selam :) said...

pentingnye perempuan kan..hehe :)

anak melayu said...

selam- mestilah. anak2 dan isteri itu adalah kebahagian seorg lelaki. bpk sy ckp la...

selam :) said...

yup..kamu trbaek!peace :)