diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...


saya dibesarkan dalam sebuah keluarga melayu, di sebuah kampung yang majoriti penduduknya melayu, bersekolah di sekolah yang hampir tiada bukan melayu, dan sejak kecil lebih selesa berkawan dengan orang melayu. dan apabila dah meningkat dewasa ni, barulah mula berjinak-jinak untuk berkawan dengan kawan2 bukan melayu. saya rasa ini adalah situasi normal bagi kebanyakan orang di malaysia, tak kira apa bangsa pun. hakikat itu perlu diakui.

bukan mudah sebenarnya untuk berkawan dengan orang yang lain kepercayaan dengan kita sebenarnya. lain bangsa, lain agama, dan lain budaya. tutur patah perkataan yang diucap harus dijaga agar tidak menyinggung perasaan mereka. malah kita juga pasti mudah tersinggung apabila kawan2 yang tidak sebangsa dengan kita meluahkan kata2 yang kita sifatkan sebagai menghina kepercayaan kita.

kebelakangan ni jika kita buka Facebook, pasti kita akan terjumpa group2 yang berunsur keagamaan. dan kebanyakan darinya bertujuan untuk mempertahankan kesucian agama masing2 apabila kepercayaan mereka diperlekehkan, kata mereka. group2 seperti ini mendapat sambutan yang begitu hangat dari orang2 melayu kita di Facebook.

namun sebenarnya saya agak menyampah dengan kewujudan group ini. kerana apa? kerana komen2 yang terdapat dalam group tersebut adalah sangat menjengkelkan dan membuat saya rasa sangat meluat. saya faham dengan semangat mereka untuk mempertahankan dan membela agama sendiri, tapi tak perlu saya rasa untuk keluar perkataan yang memaki hamun. saya tak rasa yang makian mereka itu mampu memberi kesan kepada sesiapa pun. lagak mereka seperti pejuang Islam yang bersenjatakan jari-jemari yang pantas menaip di keyboard komputer dengan perkataan2 yang sangatlah tak bertamadun. Fisabilillah kata mereka. hah, begitukah caranya?! agaknya mereka tak sedar yang kelakuan mereka itu membuatkan agama mereka semakin dipandang serong masyarakat umum.

sepatutnya mereka sedar akan kesan internet terhadap perpaduan masyarakat di negara kita. saya bukanlah mahu menjadi seorang negarawan mahupun ahli politik, tapi sekurang2nya saya tahu bahawa internet itu mampu memberi kesan buruk terhadap kita. provokasi2 yang ditimbulkan di internet itu pada hemat saya hanyalah permainan anak2 yang belum cukup umur. jadi wajarkah kita melayan perangai anak2 dengan bersikap keanak-anakan? saya juga bukanlah seorang melayu yang sejati dari segi kata dan tingkah laku. kadang rasa amarah itu ada juga apabila terlihat sesuatu yang menghina agama saya di internet. tapi saya kira sebelum kita perbetulkan persepsi orang bukan Islam terhadap Islam, apa kata kalau kita perbetulkan diri kita dahulu? bukankah itu lebih molek? sebelum kita mahu berbicara erti perjuangan, apa kata kalau kita kaji makna perjuangan itu dahulu? bukankah itu lebih elok?

kita tak mahu orang lain menghina kita. justeru, kita juga tak sepatutnya menghina orang lain. biarkan politik itu berada dalam dunia mereka sendiri. orang politik bebas untuk berbicara apa sahaja yang mereka fikirkan boleh membantu dalam perjuangan politik mereka. saya lebih selesa berkawan sesama melayu. tetapi saya juga mahu berkawan dengan orang cina, india, iban, kadazan, dusun, melanau, dan orang asli.

5 reaksi:

MiSs FaiRlaDy JiM said...

sangat suka entry ini...5stars for you!

lady_vicqa said...

setuju.. makin menyampah tengok kewujudan group2 kat facebook yang makin merepek2..

rasa macam annoying.. tapi tak layan pun..

mashimarossa said...

setuju!

pastuh rasa menyampah jugak dengan iklan2 "MENJANA PENDAPATAN DENGAN FACEBOOK".

anak melayu said...

@ miss fairlady: thank you!

@ lady vicqa: x payah layan.ignore je

@ k saa: just ignore those irritable things...

Nash™ said...

aku suke last ayat hang, "...tetapi saya juga mahu berkawan dengan orang cina, india, iban, kadazan, dusun, melanau, dan orang asli..."

nak jugak la..~ :)