diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Nov 4, 2009

kenapa kau ada?

pernah kamu terfikir, mengapa kita dihidupkan? kenapa kita perlu hidup? apa tujuannya kita hidup? apa tujuannya kita berada di dunia ini? sedangkan hujung hidup kita ini pasti mati. tiada apa yang tidak mati. mati itu pasti. dah jika begitu, mengapa perlu susah-payah kita teruskan hidup?

saya percaya mesti ada suatu sebab mengapa kita dihidupkan. dari sekecil-kecil sebab ke sebesar-besar sebab. saya bukan nak jadi ustaz ataupun professor di sini. cuma pada suatu ketika, saya dan beberapa orang teman telah membincangkan akan hal ini. asalnya dari sembang-sembang kosong, tapi akhirnya melarat memasuki topik yang membuatkan kami tak tidur malam (kami memang tak pernah tidur malam).

saya percaya setiap dari kita mempunyai fungsi atas sebab wujudnya kita di alam nyata ini. dan bila dikatakan tentang fungsi, pasti kewujudan kita yang sebenarnya tidak wujud ini berkait dengan segala macam hal di sekeliling. sesama manusia, alam sekitar, masyarakat, mahupun negara.

pernahkah kita terfikir, adakah sebenarnya kita diwujudkan untuk diri kita sendiri? ataupun sebenarnya kita diwujudkan supaya kita mampu memberi kesan terhadap perkaitan-perkaitan yang saya sebutkan tadi?

baiklah, mari kembali bercakap tentang fungsi. apakah fungsi? menurut kamus yang ada di atas meja saya (dipenuhi habuk!), fungsi membawa maksud menjalankan suatu tugas yang tertentu, atau lebih mudah dikatakan sebagai tugas. dan seterusnya jika kita pernah terfikir, bahawa fungsi sesuatu objek/perkara itu langsung tidak pernah (kebanyakannya) berkaitan dirinya sendiri. sebagai contoh, fungsi enjin adalah untuk menggerakkan kereta (betul ke?). manakala yang menggerakkan enjin adalah petrol (tak kisahlah RON95 atau RON97). kereta dan enjin itu tak akan pernah mampu bergerak sendiri. ia memerlukan pihak lain untuk membuatnya berfungsi.

lantas, mari kita kembali kepada persoalan. apakah fungsi kita? untuk siapakah perlu kita berfungsi? untuk bersifat lebih semantik, saya akan gantikan perkataan "fungsi hidup" dengan "tujuan hidup".

saya pasti ramai yang sudah maklum bahawa persoalan-persoalan ini sebenarnya sudah terjawab sebelum timbulnya soalan-soalan yang saya nyatakan tadi. saya pasti ramai yang akan menjawab, "Allah S.W.T menciptakan kita untuk menghambakan diri kepadaNya", termasuklah saya jika ditanya soalan serupa. sebagai seorang Muslim, saya juga berpegang pada kenyataan ini. tidak ada satu tugas yang paling penting sebagai seorang manusia selain menghambakan diri kepada Yang Maha Mencipta. namun, biar saya ubah soalan-soalan saya. bagaimanakah kita menghambakan diri kepadaNya? apakah tugas-tugas yang perlu kita lakukan bagi memenuhi tuntutan fungsi kita sebagai seorang manusia? bagaimanakah yang dikatakan hamba? seorang atau segolongan? sayakah? kamukah? atau kitakah?

kitar hidup seorang manusia biasa bermula dari kelahirannya. seterusnya meningkat dewasa dan berkerjaya. setelah kehidupannya kukuh, mereka mula berkeluarga dan beranak-pinak. setelah puas mengumpul harta, mereka akan mati, dan generasi seterusnya akan menyambung kitaran yang sama. beginikah sebenarnya hidup? jika begini, alangkah mudahnya kehidupan.

ada tiga jenis manusia di dunia ini. pertama, yang sudah tahu tujuan hidupnya. kedua, yang belum tahu tujuan hidupnya dan masih mencari-cari. ketiga, yang tak pernah terfikir apakah tujuan hidupnya. kita di mana?



seorang, berdua, atau bersama-sama?

2 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

alahai...comel sgt babies tu! :D
geramnya~ ;)

kiera-fishies said...

lagu best abg kord!
nak~