diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Oct 26, 2009

usaha tangga kejayaan?

sebentar tadi saya ada terbaca blog seorang kawan (bobo) mengenai rezeki. dan saya sangat bersetuju dengan apa yang ditulisnya.

ada suatu cerita yang saya suka untuk kongsi bersama, walaupun ia bukan cerita mengenai saya. cerita ini tentang seseorang yang saya kenal (nama terpaksa dirahsiakan bagi mengelakkan beliau menjadi riak).

beliau merupakan seorang pelajar (bekas). kehidupannya di kampus sangat mencabar dan sukar. berbagai ujian yang terpaksa beliau tempuh sepanjang tempoh pengajiannya di universiti. beliau pernah mengaku segala yang terjadi adalah disebabkan kelemahan serta kealpaannya. namun, sebenarnya jasa beliau kepada orang lain amat besar. walaupun diri serba kekurangan, beliau tidak pernah lokek untuk berkongsi apa yang ada. walaupun diri dilanda masalah, beliau tidak pernah jemu untuk menyelesaikan masalah orang lain. walaupun masa depannnya tidak menentu, beliau selalu mengingatkan saya agar mengejar masa depan yang gemilang.

dalam kesamaran dan kekalutan mencari hala tuju, satu peluang telah datang secara tiba-tiba di hadapan mata. saya ada di situ pada ketika peluang itu datang. dan kini, Alhamdu Lillah, beliau berjaya merebut peluang itu. beliau telah diterima untuk bekerja di sebuah syarikat. dan yang lebih bererti, kerja tersebut merupakan kerja yang amat beliau minati. tawaran itu memang datang secara tiba-tiba. bukannya beliau minta, bukannya beliau cari. dalam satu majlis yang tidak berkaitan langsung dengan hal perkerjaan, datang seorang teman bertanyakan kepada beliau jika beliau berminat dengan satu kerja. dan ternyata rezeki itu milik Allah S.W.T dan Dia bebas untuk memberi pada siapa yang Dia kehendaki.

ramai orang berusaha demi mengejar matlamat yang mereka impikan. tetapi berapa ramai yang bergantung hati sepenuhnya kepada Yang Maha Memberi? memang benar usaha itu tangga kejayaan. tetapi siapakah yang memberi kita kudrat untuk mendaki tangga tersebut? ramai orang mengaku mereka bertawakkal setelah mereka berusaha. tetapi sebenarnya mereka bertawakkal atas usaha mereka, bukan Tuhan mereka. jika mereka berjaya, akan terkeluarlah dialog "Tuhan telah memberi aku itu dan ini kerana usaha aku. jika aku tidak berusaha, mustahil lah aku berjaya sebegini." dan jika mereka gagal, ini pula kata mereka "segalanya sudah suratan. lepas ni aku kena berusaha lebih gigih demi kejayaan". ayat-ayat tersebut nampak macam betul. tetapi jangan kerana ayat yang nampak macam betul, kita memperjudikan aqidah kita.

kita perlu sedar yang kita ini tidak lebih dari sebutir habuk di padang pasir yang luas. malah, mungkin lebih halus dari itu. sedangkan kita mampu bernafas ketika jaga dan ketika tidur kerana ihsan Allah terhadap kita, apakan pula gerak yang kita lakukan seumur hidup. saya tidak nafikan yang kita perlu usaha. usaha itu perlu. tapi jangan biarkan usaha itu menutup kebergantungan kita terhadap Allah. usaha, doa, dan tawakkal. gerak usaha itu kurnia dari Allah, qauli, fi'li, dan qalbi doa itu kurnia dari Allah, malah kebergantungan hati kepada Allah itu juga kurnia dariNya. tidak ada satu apa pun lahirnya dari kita. tidak ada satu apa pun.

maafkan saya jika saya salah. saya masih bodoh. betulkan saya.

7 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

nice post~ :)

khairi 21 said...

aku mcm penah dgr la cite nie kord..tp xsure ar kt ne..hehe

misz loving said...

DUIT.....
D- doa pd yg Esa...
U- Usaha..
I- Istiqamah..
T- tawakal
:)

Kencana21 said...

penah dgr gak...huk3....

yunyung~ said...

bobo????? sile la bagi nikname yg kena ngan bentuk badan beliau.. huhu..

*bobo cam = bulat, pendek, dan cute!!~~~ :D

yunyung~ said...

kord taruk chat box!!~~~

Fauzan Abdullah said...

agak outdated to read this..but..nice post cord!

owh..aku sgt merindui kamu!! :D