diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Oct 17, 2009

mimpi along

beberapa hari lalu, seperti hari-hari lainnya, saya akan tidur seperti biasa. dengan gaya tersendiri serta beberapa bunyi sebagai penyeri malam yang sepi, saya leka dan hanyut dibuai mimpi. namun mimpi saya pada malam itu memberi suatu perasaan yang berbeza dengan lazimnya.

pada peringkat muqadimah, pengembangan, dan klimaks cerita mimpi tersebut tidak perlulah saya ceritakan. ia hanya sekadar mainan tidur dan tiada sebarang makna yang signifikan. cuma yang ingin saya ceritakan adalah pada hujung mimpi tersebut. pengakhiran mimpi tersebut membuat saya terjaga lantas termenung.

hujung mimpi tersebut, saya telah didatangi oleh seorang kanak-kanak perempuan. saya kira umurnya lebih kurang 3 atau 4 tahun. mukanya bulat dan bersih, rambutnya halus dan separas bahu, giginya penuh dan rata, kulitnya putih, matanya bulat dan bersinar. dia datang berlari-lari ke arah saya sambil memanggil saya, "along, along". suka benar dia bila saya belai rambutnya. dan dia sungguh leka bermain-main dengan saya.

tidak lama, saya terus terjaga tanpa sempat mengucapkan selamat tinggal kepadanya. sejurus terjaga, saya bagaikan terdengar suatu suara, "along, jangan pergi. jangan tinggalkan kita sorang-sorang. kalau along takde, siapa nak main dengan kita. along, jangan pergi." saya tergamam dan termenung. walaupun saya tahu itu hanya mimpi, tetapi suatu rasa sayup dan syahdu terbit dalam diri saya. entah mengapa, saya teringat pada anak kecil itu dan terasa bagaikan dia wujud di alam nyata ini.

mimpi tersebut telah sedikit memberi kesan terhadap kehidupan saya sejak kebelakangan ini. sering saja terasa syahdu bila terkenangkan adik-beradik yang lain. sudah lama tidak ketemu. rupanya bukan senang berpangkatkan dengan nama "abang". dua kata kunci yang sinonim dengan pangkat ini; "pengorbanan" dan "tanggungjawab". oh, ia amat berat! sungguh benar ia amat berat dan sukar.



5 reaksi:

Muhammad Khairi Bin Roslim said...

rase2 nye..si anak kecil juga membawa mksd harapan atau masa hdpan anda..huhu

anak melayu said...

kalau itu yg dikata, itulah yg aku terima.huhu =)

fishies said...

cam sedey lak baca..
huu~

chillsberry said...

mimpi tu suh ko kawen cepat kord haha

anak melayu said...

kiera-huhu...bukan sdey,tp syahdu

abg amin-umur sy masih 21 bang.hahaha