diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

komputer saya sering membuat masalah kebelakangan ini.lantas membataskan saya untuk membazirkan masa di ruang siber ini.namun,ada satu perkara yang ingin saya kongsikan.

sudah beberapa minggu sebuah televisyen swasta negara kita asyik memainkan filem-filem bercorak aksi pergaduhan dan seni beladiri serta perjuangan bangsa. namun,sayang sekali filem-filem tersebut bukanlah filem tempatan.saya tak salahkan stesen televisyen tersebut kerana memang telah diperuntukkan slot untuk filem dari negara asing.malah saya juga kalah dengan godaan syaitan kerana begitu lalai menonton filem-filem tersebut.berikut merupakan filem-filem tersebut:

1.sebuah filem yang mengisahkan seorang tok guru k*ngf* yang berjuang untuk menyatu-padukan pengamal-pengamal k*ngf*yang tidak bersatu pada waktu itu.

2.sebuah filem dari negara jiran yang diadaptasi dari kisah benar.mengisahkan masyarakat sebuah kampung pada zaman dahulu yang bersatu untuk mempertahankan kampung mereka dari ancaman penjajah.

3.sebuah filem komedi yang menonjolkan k*ngf* sebagai satu cara untuk mencapai matlamat di samping sebagai satu corak kecergasan agung.

4.sebuah filem yang mengisahkan seorang tokoh pejuang *ina pada sekitar kurun ke-19.juga menyentuh mengenai k*ngf*.

jelaslah bahawa bangsa lain begitu bangga dengan budaya yang mereka ada dan mengangkat martabat budaya mereka melalui filem.persoalannya,di manakah filem-filem tempatan yang sedemikian rupa?adakah penerbit-penerbit filem di negara kita begitu sibuk menerbitkan cereka yang memaparkan kisah si cintan dan si cintun,ataupun kisah mat rempit yang dilihat semakin membesarkan kepala golongan terbabit,ataupun sibuk dengan program realiti mencari penyanyi yang rata-ratanya mempunyai suara sedikit merdu berbanding keldai?
persoalan yang kedua,apakah reaksi penonton tempatan terhadap filem-filem yang diadaptasi dari kisah benar perjuangan nenek moyang kita dahulu?belum pun bermula rakaman,sebuah filem yang mempunyai unsur tersebut telah dikritik hebat gara-gara mempunyai bajet yang besar.

bangsa kita kaya dengan nilai sejarah.kalau ada penerbit filem kita yang mempunyai rasa bangga akan nilai sejarah sendiri,dan berusaha untuk memaparkan kisah-kisah sejarah bangsa kita melalui bidang perfileman,saya yakin satu hari nanti anak muda kita akan kembali jiwanya.bukan niat untuk menunjuk-nunjuk.cukup sekadar peringatan untuk umat masa kini.