diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Mar 17, 2009

14 minggu berlalu

mahu tahu apa rutin harian saya dan apa yang saya lakukan sebagai seorang pelajar latihan industri?jika mahu,teruskan membaca...

setiap hari saya akan keluar seawal jam 7 pagi dari rumah.seminit lambat akan menyebabkan saya berada di belakang buntut lori sepanjang perjalanan.cabaran utama saya ke tempat kerja adalah kelibat lori-lori besar yang membuatkan kaki kanan saya gatal untuk menekan pedal minyak.namun begitu,apakan daya Perodua Kancil 660 saya tak mampu mencapai kelajuan 100 km/j dalam masa 3 saat. maka terpaksalah saya menunggu kenderaan yang datang dari arah hadapan betul-betul reda. cabaran seterusnya adalah isipadu kenderaan di atas jalan raya. kebiasaannya,kesesakan tidak berlaku.cuma kelancaran pergerakan kenderaan yang agak terganggu.namun langit tak sentiasa cerah. sudah beberapa kali saya lambat sampai ke tempat kerja atas sebab ini.namun 2 minit lambat tidak akan meletakkan saya dalam situasi yang menyebabkan saya diberi sebarang surat amaran.

tugasan utama saya sebagai seorang 'intern' di syarikat tempat saya bekerja adalah sebagai seorang pengaturcara sistem.walaupun menggunakan bahasa yang tidak pernah saya pelajari sewaktu di kelas,namun saya agak selesa menggunakan perisian Visual Studio 2003 yang menggunakan VB.NET sebagai bahasa pengantarnya. perisian ini amat mudah.hanya menggunakan konsep heret dan letak untuk me-reka 'interface'nya.secara jujur,saya tidaklah bagus dalam pengaturcaraan sistem.ketika di universiti,tidak ada satu pun program yang saya tulis sendiri.hanya salin dan tampal dari rakan-rakan lain. pada saya,subjek2 pengaturcaraan bukan untuk orang seperti saya.namun tempoh masa 3 bulan untuk menyiapkan satu sistem yang berfungsi telah membuktikan impresi saya silap.dengan hanya seminggu untuk saya mempelajari perisian ini,satu tugasan mencabar telah menanti.saya diminta untuk membangunkan satu sistem yang akan menyimpan dan mengubahsuai data-data 'reject' bagi setiap produk akhir yang dihasilkan.sistem ini juga akan mengeluarkan laporan mengikut format yang telah saya programkan. memang banyak masalah yang saya hadapi,tambahan dengan latar belakang pengaturcaraan saya yang tidak kuat.namun atas izin dari Yang Maha Memberi, Alhamdu Lillah sekarang sistem yang saya bangunkan itu sedang diguna pakai oleh pengguna-pengguna sistem.namun pesanan saya untuk rakan-rakan yang mengambil subjek pengaturcaraan supaya mendalami subjek2 tersebut,agar boleh menggunakan segala konsep yang dipelajari.oleh sebab lupa dengan apa yang diajar,saya terpaksa memerah otak untuk menghasilkan algoritma dan logik sendiri bagi menghasilkan sistem ini.

setiap hari Rabu pula saya ditugaskan untuk membantu kerja-kerja teknikal.jadi,boleh dikatakan setiap hari Rabu saya adalah seorang juruteknik komputer. tugasannya nampak remeh.'reformat' komputer, memperbaiki bahagian yang rosak,memasukkan perisian,dan berbagai lagi.namun semuanya tidak semudah yang dilihat.setiap hari adalah hari yang berlainan untuk saya.berbagai perkara baru saya pelajari.sehingga saya tak larat untuk mengingat semuanya. namun saya bersyukur kerana staff2 di sini begitu senang untuk berkongsi ilmu. antara mereka ada seorang pemuda Melayu dalam lingkungan awal 20-an.berbanding dengan yang lain,beliau mempunyai kemahiran teknikal yang amat dikagumi.seterusnya seorang pemuda Cina yang mempunyai pengetahuan yang luas.apa yang menarik perhatian saya adalah sikap hormat pemuda Cina tersebut terhadap si pemuda Melayu. hal ini disebabkan si pemuda Cina tersebut banyak belajar dari si pemuda Melayu. benarlah kata orang.ilmu juga yang mampu membuatkan orang hormat kepada kita.

habis waktu kerja,kebiasaannya saya akan tunggu setengah jam sebelum keluar. jika saya keluar tepat 5.30 petang,saya tetap akan sampai ke rumah pada waktu yang sama jika saya keluar pada pukul 6. kenderaan ibarat semut-semut hitam yang beratur menuju ke tumpahan gula.

di rumah,memang tak ada apa untuk saya lakukan.kecuali jika saya ada kelas s**at pada Rabu dan Jumaat malam. jika tiada,saya akan melayari internet seperti sekarang,ataupun bermain permainan video bersama adik-adik,ataupun menonton televisyen.kalau ingin melepak di kedai mamak pun,tidak ada sesiapa yang berhampiran dengan rumah saya untuk menemankan.

begitulah sedikit sebanyak cerita saya sepanjang 14 minggu bergelar 'intern'.banyak pengalaman baru yang muncul dalam hidup saya.sebenarnya banyak lagi yang saya tak ceritakan.yang telah saya ceritakan di sini hanyalah rutin sahaja. mungkin akan saya ceritakan lain kali.

9 reaksi:

cik aso said...

setuju!!! saya rasa nyesal sebab tak belajar betul2 ketika pensyarah2 mengajar subjek pengaturcaraan. bukan saja subjek pengaturcaraan.. subjek2 lain pun sama gak. sekarang baru nak terkial2 belajar balik.huhuhu

chillsberry said...

kord. aku dgr dr jawa. a.ha*im dah terfikir nak buat satu it sistem. eloklah tu bila hang balik sini nanti.

anak melayu said...

cik aso-pasni azam xnak ponteng kelas n konsentret tyme kelas.kekeke

chillsberry-wah,menarik tu.sistem ape?

eVy-D-YaNa said...

aduhai programming~ huhu~

Nash™ said...

wlupn aku x blaja sgt programming...
tpi aku tetap support korang!
tanpa korang,software2 tiada..
huhu...
tanpa korang juge..tiadalah juge blogspot ni.

m3d said...

hahaha..bahasa lagi penting...our mother tongue tuh...huhuhuh~

chillsberry said...

tak leh nak cakap sini. lagipun aku dgr dr ipe.

yunyung~ said...

mahu entry baru~~

Nash™ said...

bro..hang di tag!
--> http://nash87.blogspot.com/2009/04/aiyak-ku-di-tag-lagi.html