diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Mar 10, 2009

dulu dan sekarang

10 tahun dulu, bila bercerita tentang turun naik harga minyak, aku hanya melopong terkebil-kebil.siaran berita di tv pantas dialih saluran.surat khabar pantas diselak ke ruangan sukan atau hiburan.pada aku harga minyak tetap sama.bapa aku tetap akan mengisi RM10 sehari.kalau balik kampung,barulah diisi RM30.apa yang naik?apa yang turun?

10 tahun dulu,bila bercerita suasana politik tanah air, aku hanya menggaru kepala yang tak gatal.apa itu UMNO?apa itu BN?apa itu PAS?yang aku tahu,mereka hanya mahukan orang memangkah mereka.pelik sungguh.simbol pangkah itu adalah simbol yang paling aku benci dulu.kalau ada satu,berkecailah harapan nak dapat markah penuh.tapi mereka beriya-iya benar mahukan simbol itu.

10 tahun dulu,keliling ku hanya Melayu.seminggu sekali pun susah nak nampak yang bukan Melayu.kalau ada pun hanya Benggali jual tikar, India mabuk tengah malam, apek jual ikan,Mamak jual rojak,dan penjaja dari Siam yang berdialek Kelantan. aku selesa bertanding dengan anak-anak Melayu lainnya dalam kelas.

10 tahun dulu, aku geli mendengar ayat-ayat cinta sang puitis yang mendambakan cinta seorang gadis. tergelak besar aku melihat rakan-rakan yang terlebih matang dariku sudah punya pacar walau nak ke tandas masih berteman. oh,baru aku teringat! ada seorang kawan perempuan yang sekelas denganku menaruh harapan padaku.alasannya,kerana teman-teman lain sudah punya pacar,sedangkan dia belum.orang lain berpacar,dia juga mahu berpacaran.lalu,apa jawabku? "kirim salam jari tengah!" balasku ringkas akan salam mesranya.

di kala usiaku semakin menapak ke hadapan,segala pemikiran dan persepsi berubah sedikit demi sedikit.bagaimana berubahnya reka bentuk Proton Saga,begitu jugalah berubahnya reka bentuk pemikiranku dulu dan sekarang. menyelak kembali memori zaman kanak-kanak, cukup membuatku sedar betapa tingginya nilai hidup ini. dari seorang budak hingusan tanpa matlamat dan cita-cita, kepada seorang belia bangsa yang sarat dengan amanah dan tanggungjawab.

kalau aku diberi peluang untuk kembali ke masa lalu, ingin aku ingatkan watak kanak-kanakku agar menghargai setiap saat yang ada.betapa bertuahnya mempunyai keluarga dan rakan-rakan.betapa bertuahnya lahir di bumi pertiwi ini.betapa bertuahnya lahir sebagai seorang Melayu,dan betapa bertuahnya merasai nikmat Islam dan Iman.

3 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

"kirim salam jari tengah!" balasku ringkas akan salam mesranya.

siannya si awek tu~ huhu~

m3d said...

weh,my dearest dormmate fella..i love what u wrote here..amazing blog..ajari aku ntk tulis begini..

yunyung~ said...

huk2...~ mane kesan tag??~~