diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

salam...

rasanya dah dimakan anai2 blog aku ni memandangkan dah lama tak berisi dengan post2 baru.kepada yang rajin mengikuti tulisan aku,terima kasih diucapkan.

oleh sebab dah lama tak menulis,rasanya agak lain macam untuk menulis.seperti kehilangan sentuhan dan idea.pemilihan kata dan juga aturan tatabahasa mungkin jadi sedikit kacau.tapi aku cuba sebaik mungkin untuk menulis.berikut merupakan laporan sepanjang akhir tahun 2008:

pada detik post ini ditulis,genap sebulan aku bergelar sebagai student trainee di sebuah kilang di selatan tanah air.pada 1 disember lepas,aku mula mendaftar masuk sebagai pelajar latihan praktikal industri di Epson Precision (Johor) Sdn. Bhd. ,Kempas, Johor Bahru,Johor.Ianya merupakan sebuah kilang sebenarnya.tapi kilang ni bukan sebarang kilang.antara sepuluh teratas kilang terbaik di Malaysia.dari segi prosedurnya,pengeluarannya,saiznya,gerak kerjanya,suasananya,dan juga piawaiannya.oleh sebab kilang ini dimiliki oleh syarikat Jepun(Epson),maka segala budaya Jepun diserap ke kilang ini.datang awal,balik lambat(7.50 pg-5.30 ptg),waktu rehat terhad,tahap disiplin yang mengagumkan,dan lain2 lagi budaya Jepun.pada awalnya aku berasa kekok,tapi lama-kelamaan baru aku perasan yang sebenarnya budaya2 positif masyarakat Jepun sebenarnya dicedok dari satu budaya unggul yang tiada tanding taranya di muka bumi ini.itulah dia budaya yang sepatutnya menjadi amalan seorang Melayu Mukmin.3 asas utama;amanah jangan pecah,janji jangan mungkir,cakap jangan bohong.hmm...

seterusnya,sekitar kursus tp dan hari tp di IKBN Alor Gajah di Melaka.aku rasa nama IKBN tersebut perlu ditukar ekoran kesesatan yang dialami oleh ramai ahli2 yang menuju ke Alor Gajah walhal tempat tersebut lebih sinonim dgn pekan Masjid Tanah.namun aku rasa bersyukur dapat hadir kedua-dua program tersebut tanpa ada sebarang masalah besar.terubat rindu di hati dapat bertemu sahabat2,abg2,kakak2,dan adik2(Khairi je kot yg adik.huhu) yang dah lama tak berjumpa,yang akan lama tak jumpa,dan akan sukar untuk berjumpa selepas ini.namun begitu aku berasa sedih kerana Guru Utama tak dapat bersama ekoran kesihatan beliau yang tak mengizinkan.sama-samalah kita bermohon agar kesihatan beliau kembali seperti sedia kala.

melangkah masuk tahun 2009,banyak perkara semakin hampir.abg2 dan kakak2 final year hampir grad,pak lah makin hampir meletak jawatan,najib semakin hampir untuk berkuasa,banyak sektor ekonomi dijangka hampir lumpuh,dan berbagai perkara lagi.namun satu perkara, jangan biarkan negara kita yang tercinta ini hampir2 diberakkan oleh bangsat2 yang tak sedar diri diuntung di negara orang.bersatu dan berpadu demi agama,bangsa,dan negara.

3 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

selamat tahun baru~ =)

yunyung said...

heu.. terubat rindu jumpe kat ikbn hrtuh~ tapi ble balik rindu balik.. huk2.. taktau ble lagi bole jupe.. selamat tahun baru~ :)

p/s: penyelia pontian pasnih bolela geng ngan 'abg sham'.. same taraf daa.. hegu :P

anak melayu said...

ish mane bley~yg setaraf ngn abg sham tu nash jerk.hahahaha