diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Jan 6, 2009

Malaysia DiRaja Polis

salam...

pada 15 Disember 2008 yang lepas,aku telah disaman oleh polis ekoran tidak memakai tali pinggang kaledar (betul ke eja 'kaledar'?).ini bukannya yang aku nak ceritakan.
maka pada hari ini (6 Januari 2009) aku cuba untuk melunaskan saman tersebut di balai polis pontian.setelah bersusah-payah memohon cuti separuh hari dengan orang atasan,maka aku pun bergegas menuju ke balai polis.aku terpaksa membayar saman tersebut di balai polis pontian agar rayuan aku untuk dikurangkan jumlah kompaun akan diterima.rayuan tersebut tak akan diterima jika dibuat di balai polis lain. tetapi...jeng3x! satu perkara yang menyentuh hati dan perasaan aku telah berlaku.aku tak tahu bagaimana nak menstrukturkan peristiwa tersebut dalam bentuk ayat.ikuti sahaja perbualan di bawah.

kord: salam encik.trafik kat mane?

polis: nak buat apa?

kord: err..nak bayar saman.

polis: oh,hari ni tak boleh bayar saman.

kord: lorh....nape plak??

polis: hari ni kitorang nak pindah balai baru.komputer semua dah angkut.besok lusa la baru bayar.

kord: tak boleh buat manual ke?

polis: mane boleh.sistem tak siap lagi.nanti tak masuk dalam database.

(perbualan dihentikan)

inilah senario sistem di Malaysia.apalah salahnya jika dibuka kaunter bayaran sementara,ataupun temporary system,ataupun manual key input,ataupun pemprosesan secara batch processing,ataupun 1001 cara yang lain(ceh,mentang2 aku budak IT).tergamak sungguh mereka membazirkan masa ,wang (duit minyak + gaji half day),dan tenaga orang awam semata-mata tak mahu keluar modal buat back-up system.menyenangkan kerja mereka katanya.habis kami ni tak nak senang ke?kami ni tak ada kerja lain ke selain bayar saman?sudahlah tanpa sebarang notis ataupun pengumuman.

satu perumpamaan untuk mereka:
parking kereta tengah jalan.bila orang tanya,dia jawab "nanti senang nak keluar."
satu perangai yang "mulia"...

4 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

herm...mmg tu kenyataan kt Malaysia ni..
rsanya lps ni krajaan kna byk lahirkan graduan IT, impruv system kt Malaysia.huhu~

yunyung said...

huk2.. bapak sya polis trafik~ uuu... sebbek polis tuh bukan bapak sya.. sian kordi.. huuu...

chillsberry said...

berat yg membaca, berat lagi yg memikul. nk ckp sabar pun tak bleh sbb aku tak melalui kesusahannya. apapun semoga dapat kurangkan saman ok ;)

fishies said...

hmm..
betul2..
so abg kord..
lepas graduate nie,
ganti tmpat diorang..
hehehehe..=p