diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

terbaru, saya melihat gambar kawan-kawan sekolah saya. kebanyakan mereka sudah kelihatan lain dari segi susuk tubuh dan penampilan. yang dulu kecil molek, kini kelihatan lebih berisi (termasuk saya agaknya), yang dulu tidak tahu berpenampilan kini sudah pandai bergaya. mereka kini kelihatan lebih hebat berbanding zaman sekolah dulu. namun begitu, wajah-wajah mereka masih saya kenali (bagi yang tidak melakukan suntikan botox) dan nama mereka mampu saya ingat siap berbin dan berbinti.

dahulu di sekolah, kami melalui susah dan senang bersama. walaupun ada insiden-insiden yang tidak diingini berlaku, namun pada saya itu adalah asam garam dalam berkawan. saya masih ingat kami pernah didenda berlari keliling sekolah, didenda bermain gitar dan menyanyi di dataran perhimpunan pada pukul satu pagi, berlatih kawad kaki, "menyertai sukan lompat pagar pada waktu malam", dan berbagai aktiviti lain yang terkesan di hati saya. semuanya memberi seribu kenangan kepada saya secara peribadi. kini semua itu tiada lagi. masing-masing sudah mempunyai arah tuju sendiri dalam mencorakkan masa depan. setakat yang saya tahu, kawan-kawan saya sudah punya asas dalam membina kehidupan bekerjaya. Alhamdu Lillah.

pada hari pertama saya menjejakkan kaki di Sekolah Menengah Sains Kota Tinggi (SAKTI), semuanya begitu asing pada saya. tiada siapa yang saya kenal dan saya sungguh risau jika tiada siapa yang ingin berkawan dengan saya. iyalah, pada waktu itu saya masih budak-budak dan mereka kelihatan besar-besar belaka. tambahan pula, budak kampung seperti saya bukanlah pandai bersosial seperti ramai kawan-kawan saya yang lain. mereka kelihatan senang mesra sesama sendiri, sedangkan saya masih terpinga-pinga mencari kawan. saya amat sedih pada waktu itu. justeru itu, memalukan diri sendiri adalah antara perkara yang boleh saya lakukan untuk menarik perhatian mereka. namun saya silap, mereka adalah orang baik-baik. mereka sanggup menerima saya sebagai kawan walau siapa pun saya. walau saya selalu diejek, sebenarnya itu adalah saat bermakna bagi saya. pada hari terakhir saya bergelar pelajar sekolah, saya menangis. saya menangis di tangga. ketika itu hanya ada seorang yang bersama saya. koja namanya(bukan nama sebenar). saya menangis semahu-mahunya. bagaikan tidak percaya bahawa hari itu saya terpaksa berpisah dengan semua kawan-kawan saya. kami berkongsi kehidupan selama lima atau dua tahun bersama-sama. tak akan saya boleh lupa begitu sahaja. mereka sudah seperti keluarga pada saya. saya sayang mereka.

walaupun kini sudah amat terhad untuk kami saling berjumpa, sebenarnya saya sentiasa ingat dan rindu pada mereka. terbaru, mereka ada berkumpul di sebuah tempat percutian dan saya tidak berkesempatan untuk hadir. saya lihat gambar mereka, dan saya pasti mereka cukup gembira. saya amat senang melihat mereka gembira.

kepada rakan-rakan SAKTI sekalian. saya mohon maaf jika saya amat kurang bersama-sama kalian. bukanlah niat saya untuk mengelak, atau lupa pada kalian. namun kebanyakan masa saya kini sudah diperuntukkan untuk sesuatu. dan sesuatu itu sudah menjadi kehidupan saya sekarang. namun saya masih saya yang kalian kenal dahulu, cuma dalam versi berbeza. Insya Allah, akan saya cuba usahakan mencari kelapangan untuk bertemu kalian. walaupun kalian tiada di mata, hati saya tetap terkenang-terkenang.

satu pesan saya kepada kawan-kawan semua, ingatlah siapa diri kita dan mana asal kita walau di mana kita berada. saya tidak kesal menjadi nakal dahulu jika itulah jalannya untuk saya menerima nasihat. saya harap kalian juga begitu. saya sayang kalian, sebab itulah saya memberitahu.



(kepada rakan-rakan SAKTI, sila tinggalkan nombor telefon anda yang terbaru. telefon bimbit saya yang lama telah rosak)






beberapa gambar jadi kenangan

11 reaksi:

One Neo said...

Cun lah ..masakan leh terpisah kita ni din.. da sekeluarga da..

"Apa guna pertemuan kalau berpisah akhirnya"

steady lah ODC D SAKTI !!!

eVy-D-YaNa said...

dlm semua gambar tu, abg kord nmpk kecik ja...hehe...skrg mgkin dh berisi cket...hehe~

p/s: a.kord nanges? sentimental jgk ek a.kord ni...hek3~ ^_^

chillsberry said...

din?

kiera-fishies said...

abg kord nanges?
ingtkan nanges untuk abg rambo jerp~

=p

Anonymous said...

uish gila la kod...nangis...hahaha

Anonymous said...

lor..psl pa nk nanges utk a rambo lak ni kirah..dia nangis bkan sbb nk brpisah ngan kwn2 la tu.mst dia nangis sbb nk brpisah ngan awek kut,,

hehe,,kord,jgn mrah,aku grau ja,hehhehe

Adam Zaefrul said...

terharunye..huhhu good job.. reall feeeeling

MiSz LoViNg said...

satiap yang dtg...pasti akan pergi...
lumrah hidup kan...
hidup ini perlu diteruskan...
moga satu hari nanti...
awk dan yang lain akan dipertemukan semula...peace.. :)

cekyam said...

dude!
odc sgt best kan?
keep rockin' till the end!

- weh, jom g balau ujung taon nnt!

lin8 said...

esei kord2 skrg dah makin mantap r...
hehe...
aku pon x dpt dtg pd aritu...sori sgt2...nexttime la kte jmpe ek...kalo ade rezeki...hehe...

PrInCEssPInK said...

uit~uit..

gmbr abg kord dulu~dulu..(^v^)

terbaikla...~