diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

Sep 11, 2009

aku budak bodoh 2

siapalah aku untuk menilai
sungguh aku tak pandai

siapalah aku untuk mencaci
sedangkan aku juga manusia keji

siapalah aku untuk berbangga-bangga
padahal aku tak punya apa

siapalah aku untuk berbalah-balah
awal-awal pasti dah kalah

siapalah aku untuk dicari
hidup pun serupa mati

siapalah aku untuk menasihati
diri sendiri pun masih mencari erti




menyelusuri dunia sepi, sering dihinggapi soalan demi soalan. ada terjawab, ada tak terjawab. ada berjawapan, ada dibalas kembali persoalan demi persoalan. namun sedikit demi sedikit terungkai ikatan kebebalan yang bersarang di minda senget insan kerdil penghuni dunia. melonjak gembira sang jiwa tika disuapi halwa rohani yang memberi secebis harapan bahagia. punahlah ia tika ribut melanda dalam tenang sungai mengalir ke muara. sedangkan dulu bahagia dalam ramah dan mesra, kini nama sudah ditanya tanda lupa dalam alpa. yang ditanya tunduk menatap bumi tanda diri tidak dipandang sekalian makhluk alam. yang bertanya terus melebar sandiwara merebut jiwa dan percaya. ibarat hidup menjalar mencari matahari, sedangkan tanpa sedar menongkah fitrah. biarlah tumbuh melata tidak ke mana, asal tumbuh dan surut mentaati perintah Ilahi. dulu diam tanpa keluar sebarang kata, kini bergelar wira menunjang kisah sebuah perjuangan kononnya, yang baru dibelek helaian perlembagaan semalaman. lancar pena mengarang warkah. bila ditanya, terkuis-kuis mencari pedoman. sedangkan pedoman sudah semakin liar menjalar, melilit dan membelit. dihebahkan hebat pengetahuan luar dan dalam. perihal alam segala tujuh petala dikuasai kata, laku, dan jiwa. berdiam diri tak berkata apa. kerana tahu apa dilaku apa dituju. kisah mudah disusah-susah. membenak jiwa melangkau emosi membelenggu sanubari akan perkara tak pasti. kurnia sifat melihat nampak yang nyata sudah cukup bermakna. tak perlu diluas lagi, rasanya sudah lebih dari perlu. jika diberi, bukanlah pula istimewa boleh menjadi nabi ataupun menikmati makam para wali.

tiada niat mengata keji. kinayah disusun berhati-hati, walau diri tidaklah jati. sedangkan mengarang hal peribadi. hidup di bumi memerah keringat, tak kanlah pula boleh dihilir sungai di syurga, dijauh simpang di neraka. kata bukan untuk dikongsi. cuma sekadar luahan peribadi. boleh diherdik, boleh dimaki. asalkan ia urusan sendiri. bukan utusan wali-wali atau para sufi.




beginikah rupa alam yang satu lagi?

2 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

:)


p/s: uh gambar tu prnah jadi layout frnster dyana dulu2..hehe~

Kencana21 said...

wow..ilmu petala...dasat neh...