diriku peribadi

...kisah aku dalam melayani aksi kehidupan...

sebentar tadi terbaca blog bobo dengan entri bertajuk "Hero!", dan saya amat bersetuju dengan beliau. entri tersebut menceritakan tentang bekas CEO PETRONAS, Tan Sri Dato Seri Dr. Hassan Marican. baca entri asal di sini.

kebanyakan dari kita tak akan pernah untuk menghargai jasa, pengorbanan, dan kebaikan yang dibuat orang lain. malah lebih senang untuk mengata dan memburukkan kelemahan orang lain. sebaliknya, jika diri sendiri terlibat dengan sedikit kerja-kerja kebaikan, maka akan dicananglah seluruh pelusuk media. tapi itu perkara biasa. perkara itu menjadi realiti yang terpaksa ditelan setiap hari.

mari kita lihat satu situasi di jalan raya. kita sedang memandu di lorong kanan dan tiba-tiba sebuah kenderaan di lorong kiri tanpa memberi isyarat membelok, terus menerjah masuk di hadapan kita seraya membuat muka selamba. situasi yang biasa kita lihat di ibu kota. maka akan terpacullah dialog seperti, "bodoh punya orang. tak reti bagi signal ke?!". tapi apabila kita melakukan tindakan serupa, dan dihon oleh pemandu lain, maka terkeluarlah pula dialog seperti, "bodoh punya orang. tak nampak ke aku nak masuk?!". makanya, semua orang di atas jalan raya adalah bodoh kecuali kita. kita adalah orang yang paling berhemah dan paling cekap di atas jalan raya.

dalam sedar atau tidak, segala kenikmatan yang kita rasa di dunia ini pasti akan ada melibatkan pihak-pihak lain yang mungkin terpaksa berkorban dan bersusah-payah dalam menyediakan kenikmatan itu. sesungguhnya segala kenikmatan itu datangnya dari Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, dan kenikmatan itu dikurnia melalui bermacam cara. ambil contoh nasi yang kita makan. bayangkan berapa orang yang terlibat dalam proses penanaman padi bermula dari proses menerangkan tanah menjadi sawah, kemudian proses membajak, menanam, dan seterusnya menuai. kemudian bayangkan pula berapa orang yang terlibat dalam proses pembungkusan dan pemasaran beras. dan seterusnya ia menjadi nasi yang kita makan. pernahkah kita terfikir bagaimana kehidupan keluarga pesawah yang bertungkus lumus menanam padi, kehidupan keluarga pemandu lori yang menghantar beras ke kedai-kedai runcit, dan juga kehidupan keluarga pekedai runcit tersebut?

justeru, saya kira tidak perlulah untuk kita mendabik dada menayangkan kelebihan yang ada, kerna risau akhirnya ia kan membuka pekung sendiri. setiap dari kita punya kelemahan dan kelebihan sendiri. kelebihan kita digunakan untuk membantu orang lain, dan kelemahan kita akan ditampung oleh mereka pula. itulah gunanya bersahabat. bersahabat bukannya untuk merasai yang enak-enak sahaja. sedangkan beruk juga akan mengamuk kalau temannya diancam. inikan pula kita manusia. tapi zaman sekarang pun sudah ramai manusia yang berkelakuan lebih beruk dari beruk.

melalut dah ni. macam mana pulak dari cerita Tan Sri Hassan Marican tadi boleh masuk cerita beruk?


p/s: merujuk entri bobo, saya suka bahagian tentang Solat Jumaat tu. ceo PETRONAS pun sempat tukar pakaian untuk solat. putih pula tu. bagaimana kita?

4 reaksi:

eVy-D-YaNa said...

tak nmpk pn kaitan tajuk dgn kandungan post ni....huhu...salah baca kot...

anak melayu said...

abg mmg suka letak tajuk yg x berkaitan...hehe

Kencana21 said...

Canon pun ade jawatan kosong...

eVy-D-YaNa said...

aiyork...cmtu plak ek...hehe~